Ny webb på gång

Successful attractive businesswoman.

Sista rycket inför semestern har bestått i att lägga upp innehåll på den nya hemsidan som vår leverantör skapar åt oss på AB Bostäder just nu.

I min roll som informationsansvarig ingår ett ansvar för hemsidans strategiska utveckling samt utveckling av våra digitala mötesplatser. Eftersom jag inte är så insatt i allt det tekniska som ligger bakom all funktionalitet som ska utvecklas har vår it-chef, Kristian Wirfalk, tagit sig an projektledarrollen. Min roll är att vara delprojektledare för innehåll och layout.

Projektet startade med en förstudie hösten 2016 men dessförinnan, redan i mars, hade jag sammankallat till en workshop med flera medarbetare i organisationen då hemsidan påverkar vardagen för de flesta som arbetar här. Den är nämligen tätt sammanbunden med vårt fastighetssystem och det har därför varit viktigt från start att alla verksamhetsdelar kommer till tals eftersom den kommer vara det framöver också.

En snabb analys av den befintliga hemsidan övergick snabbt till att se på vad som krävs av en modern hemsida idag sett ur ett hyresgästperspektiv. Behoven har ändrats sedan den befintliga hemsidan lanserades 2013 och det är inte bara utseendet som behöver justeras. Ny funktionalitet för att erbjuda mer självservice är delar som vi kommer att utveckla då våra hyresgäster önskar kunna göra fler ärenden själva, via hemsidan, än vad som är möjligt idag. I vår senaste kundtidning eftersökte jag hyresgäster till en testpanel och jag hoppas kunna genomföra den i början av september 🙂

Utifrån workshopen satte vi en grundstruktur för innehållet som har följt med oss genom hela projektet därefter. I förstudien som pågick hela hösten satte vi en kravspecifikation för hela projektet och ledningen fattade beslut om att gå vidare med projektet efter nyår. Sedan dess har det varit full rulle för hela projektgruppen!

Den nya webben kommer ligga i wordpress och även om jag bloggar i wordpress sedan flera år tillbaka så är det mycket nytt även för min del. Utbildningen varade i två dagar och manualen är en gedigen lunta fylld med fnuttar, etiketter, hak-klammrar och annat smått och gott som behövs i kulisserna för att göra sidan attraktiv och enkel att navigera på för besökarna. Som tur är har jag en kollega, Marcus Persson, att bolla alla frågor med så jag tror att vi tillsammans kommer fixa detta till lanseringen i slutet av oktober så att hemsidan blir lika fin som de designskisser som vi har att utgå ifrån.

Trevlig sommar!